FN Blog / Pogátsa Zoltán / Mit kér majd tőlünk az IMF?
Nyomtatás Betűméret
Mit kér majd tőlünk az IMF? 2012-01-22 03:54:57
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján könnyen lehetnek elfogadhatatlan feltételek, de van néhány figyelemreméltóan pozitív javaslatuk is. Némi változás tényleg érzékelhető az IMF hozzáállásában, de azért még bőven van mit kritizálni.

IMF feltételek okozta megszorítások ellen tüntetők Bukarestben

Ismert, hogy évtizedeken keresztül rengeteg kritika érte a Nemzetközi Valutaalap hitelnyújtási gyakorlatát, amely túlságosan beilleszkedett a Washingtoni Konszenzusnak nevezett neoliberális sémába. Elemzések szerint károsak voltak a segítségnyújtási programok Venezuela, Brazília, Mexikó és Bolívia, Thaiföld, Indonézia esetében. Dél-Korea és Malájzia pedig egyenesen visszautasította a Valutaalap segítségét a rossz tapasztalatok miatt az ázsiai válság időszakában, bár később Szöul rákényszerült.

Az utóbbi időben sokszor elhangzik, hogy az IMF a belső és külső (pl. Stiglitz, Rodik) kritikák hatására jelentősen megváltozott.

Nos, az elmúlt évek tapasztalatai alapján van némi rálátásunk arra, hogy lényegi változáson ment-e át a szervezet. Az IMF szerepe a 2008-cal kezdődő világválság következtében és az eurózóna adósságválságával újra felértékelődött. A valutaalap részt vett többek között Izland megsegítésében, beszállt az ír és a görög mentőcsomagba, segített Romániának, Lettországnak, Szerbiának, Fehéroroszországnak, Boszniának és Ukrajnának is. És azt se felejtsük el, hogy a 2008-as magyar készenléti hitel összegébe 12,5 milliárd eurót adott, a Világbank 1 milliárdja és az EU 6,5 milliárdja mellé.

Nos az elmúlt évek hitelnyújtási gyakorlata alapján a következő tipikus feltételek rajzolódnak ki:


KIADÁSI OLDAL

  • 13. havi közalkalmazotti bérek eltörlése (HU, GR, PT, stb.): Kézenfekvő és indokolt intézkedésnek tűnik, ám hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ezen juttatások a legtöbb európai országban évtizedekkel korábbi megállapodások kereteiben jöttek létre annak érdekében, hogy a magánszférához képest vonzóvá tegyék a közszférát a közalkalmazottak számára. Azaz a 13. havi bérek megszüntetése gyakorlatilag közalkalmazotti bércsökkentéssel egyenlő, demoralizáló hatású és gyengíti a közalkalmazotti állományt. A megoldás valószínűleg a tizenkét rendes havi bérbe történő beépítés és nem az elvonás lett volna. Magyarországon ráadásul már megtörtént, ismét feltételül nem támasztható.
  • Közalkalmazotti bérek csökkentése (RO, GR): Romániában 25%-al csökkentették őket. Ez elfogadhatatlan, csakis a közszféra hatékonyságelvű reformja alapján történhet.
  • Nyugdíjak csökkentése (RO, GR): elfogadhatatlan. Végül a román Alkotmánybíróság nem engedte.
  • Közszféra csökkentése (GR, RO): elfogadhatatlan a közszféra hatékonyságelvű átvilágítása és reformja nélkül, a magyar kormány 2012-re már meglépte.
  • Rokkantnyugdíjak felülvizsgálata (GR): a magyar kormány már meglépte, nincs jelentős hozadéka.
  • Egészségügyi kiadások csökkentése (RO): miközben maga az IMF is elismeri, hogy Romániában az egyik legalacsonyabb az egészségügyi kiadások aránya.


BEVÉTELI OLDAL

  • ÁFA emelés (GR, RO): ezt Magyarország már meglépte, magas a kulcs, nincs mozgástér.
  • Vagyonadók (LV): a letteknél az IMF az ingatlanadó emelését szorgalmazta. Kérdés, hogy Magyarországon erre mennyi mozgástér van még, a kormány ingatlanadóval kapcsolatos lépései konfúzak.
  • Jövedelemadó (LV): az egykulcsos jövedelemadó 2/3-os kőbe vésésének megszüntetétést az IMF valószínűleg feltételnek fogja szabni, ami erősen támogatható. A letteknél szorgalmazta a progresszív jövedelemadót, az ottani kormány azonban ellenállt.
  • Cigarette és alkohol jövedéki adó emelés (GR): Magyarország 2012-re ezt ismételten meglépte, ezért ezt valószínűleg jelen helyzetben nem kérhetik, bár még van mozgástér.
  • Különadók kivezetése: a nagyvállalati szektor erősebb adóztatása indokolt, de nem egyszeri adók formájában, hanem rendszeresítve.
  • Adóhatósági kapacitás növelése (GR, RO): az adóbehajtási kapacitás növelése Magyarországon is fontos lenne. A görög esetben külön nevesítve van az 1700 leggazdagabb adófizető vagyonvizsgálata. Magyarország éppen leépített 577 munkatársat az adóhatóságtól.
 
NEM FISKÁLIS:
  • Jegybanktörvény (HU): a jegybanki függetlenség értelmezése nagyon bonyolult kérdés, ezt a vitát a magyar kormánynak és az IMF-fel párosult Európai Bizottságnak végig kell vinnie.
  • Privatizáció (GR): Maga a görög kormány vállalta be, az IMF támogatja. Viszont nagyon lassan halad.
  • Kollektív megállapodások erősítése (GR): támogatandó.
  • Zárt szakmák megszüntetése (GR): Magyarországon ilyenek nincsenek.


MIRŐL NEM SZÓLNAK A MEGÁLLAPODÁSOK, PEDIG FONTOS LENNE:

  • Offshore kiáramlás megszüntetése: pedig ez a legnagyobb nagyságrendű tétel.
  • Pártfinanszírozás, közbeszerzés átláthatóvá tétele: hatalmas tétel
  • Környezetterhelési adók: szintén jelentős bevételi és regulatív hatás.


Cimkék: bérek, jegybank, Offshore, megszorítás, költségvetés, Görögország, Románia, IMF
Megosztás
16 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

5. Bártfai Imre 2012-01-27 20:04:53
No ez nem lenne tragédia. A magyar kormány ámr meglépte a megszorításokat ahogy ezt mindig hangsúlyozom (bár mélyen elhallgatják)
Az egykulcsostól meg szabadítson meg már valaki, mélyliberális átok ez, mégha a nemi potenciánk csökkenésével is járna ez..
4. bvr 2012-01-26 19:48:31
Pogi, épp most néztem ezt az interjúdat:
premier.mtv.hu/Hirek/2012/01/25/07/Orban_Viktor_az_unio_vezetoivel_talalkozott_Brusszelben.aspx />
Én azt mindenképpen hangsúlyoznám, hogy a magyar kormány november óta tartó kommunikációs ámokfutása következtében (amin persze a 2010 nyári ostobaságok után nem lehet csodálkozni, de ettől még roppant káros) , szóval itt kettéválnak a dolgok.
(1) _előfeltételek_ Itt olyasmiről van szó, amit dokumentáltan elfogadva a magyar kormánynak teljesítenie kell, hogy egyáltalán leülhessen a tárgyalóasztalhoz. Ezekben nincs meglepetés, mert ezeket már jó egy hónapja explicite ismerni lehet, ilyen pl. hogy csakis stand-by hitel jöhet szóba; az új jegybanktörvény visszavonása; a stabilitási törvény (ami az egykulcsos adót öntené kétharmados betonba) visszavonása; stb (pl. esetlegesen az EU felé több jogállamiságot romboló lépés visszavonása)

Namost ha mindezzel megvagyunk, akkor jöhetnek az érdemi tárgyalások. Az a nagyon rossz hírem van (a teljes Magyarország számára, sajnos...) , hogy ehhez szükség van egy _kiszámítható_ , _hiteles_ , _fenntartható_ gazdaságpolitikai programra - és ilyen az Orbán-kormánynak sajnos nincsen... (sajnos a 2011-es és a 2012-es elfogadott költségvetések alapján az is kétséges, hogy egyáltalán technikailag felkészültek-e egy ilyennek az összeállítására...)
Márpedig az IMF/EU tárgyalások ugye úgy néznének ki, hogy jó napot kívánok, mi ennyi és ennyi milliárd eurot (sdr-t, usd-t, tökmindegy) szeretnénk, és a következő 3 évben a következő programot szeretnénk végrehajtani, hogy...
(2) és itt indulnak meg az _érdemi_tárgyalások_ Azaz az IMF/EU szépen átnézi a programot, szakmailag véleményezi - és őket egy "egészen picit" nehezebb lesz meggyőzni, mint mondjuk Domokos László ex-fidesz ÁSZ-elnököt (aki a saját sábjával szembemenve bólogatójánosként simán benyel bármit amit elétesznek - lásd a 2012-es költségvetés, ami már 2011-ben megbukott, és ebben semmi meglepetés nem volt...)
Na és majd itt jön pl. az egykulcsos adó, hogy az OV/Matolcsy páros be tudja mutatni, hogy ezzel az egykulcsos(nak nevezett) SZJA-rendszerrel (és az amúgy is szanaszét barkácsolt "egyszerű" adórendszerrel) az _egyszeri_tételek_ nélkül_ (hiszen még egyszer nem lehet 3000 mrd forintnyi manyup-megtakarítást államostínai) , a beruházásokat/növekedést lefolytó különadók megígért kivezetését követően, mondjuk 3 éves távlatban nézve, _fenntartható_ a hiánypálya, az államadósságdinamika, az infláció, a beruházás, a fogyasztás, a növekedés? Úgy gondolják? Nézzük a számításaikat! (ez eleve nem éppen nagy erőssége matolcsynak... demindegy)
És ha nem jön ki a matek, akkor újra fogják kérni. És ha akkor sem jön ki, akkor megint újra. És addig fogják kérni, amig a bevételi/kiadási oldal úgy nem alakul, hogy kielégíti a fenti _fenntarthatóság_, _kiszámíthatóság_, _hitelesség_ együttes követelményeit.

És természetesen mindezt aztán negyedévente auditálni fogják (_ezért_ jöhet szóba csakis a stand-by hitel, szó sem lehet arról, hogy az Orbán-kormányra ráöntenek egy csomó pénzt, hogy csináljon vele amit akar - hogy ez hová vezetne, azt láttunk az elmúlt másfél év eredményein - ezért tartunk itt...)

Ez bizony kőkemény menet lesz, de az tényleg nemzeti érdek, hogy sikerrel járjon, és végre legalább a remény meglegyen, hogy elindulunk a növekedés/fogyasztásbővülés/foglalkoztatásbővülés útján.
3. Máté András 2012-01-22 22:42:33
Egészségügyi kiadások csökkentése: szerintem megint jön valami co-payment. Csak nem vizitdíjnak fogják hívni :). Egyébként alapjában helyeslem.
2. Pogátsa Zoltán 2012-01-22 18:24:59
Kösz, Piir, javítottam.
1. Piir 2012-01-22 09:36:20
Romániában nem csökkentették a nyugdíjakat, az alkotmánybíróság nem engedte. Ezért lett a 4%pontos áfaemelés.

Szóljon hozzá!

Blogleírás

Pogátsa Zoltán blogja a globális gazdaságról, az Európai Unióról és benne Kelet-Közép-Európáról.

Pogátsa Zoltán

Cimkefelhő

Egyesült Királyság, , önkormányzatok, szociálpolitika, IMF, jegybank, infláció, Szlovákia, csehország, Olaszország, Szlovénia, Kína, KAP, Ausztria, költségvetés, Németország, Orbán, foglalkoztatás, Románia, Svájc, Offshore, USA, nagyvállalatok, Horvátország, Norvégia, adók, neoliberalizmus, bankrendszer, Izland, szocializmus, fenntarthatóság, EU, piac, Thatcher, Chile, élelmiszerárak, Lengyelország, eurózóna, Görögország, Északi Modell, Svédország, Írország, Finnország, D-Korea, romák, olaj, megszorítás, válság, nyugdíj, Barroso

Keresés

Blogértesítő - Pogátsa Zoltán

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről

Hirdetés