FN Blog / Pogátsa Zoltán / Game over: itt a kínai autó
Nyomtatás Betűméret
Game over: itt a kínai autó 2012-04-10 17:36:21
Már Kína sem az alacsony hozzáadott értékű olcsó munkaerővel versenyez.

Nem kínai sárkány

Nemrégiben igen érdekes cikk jelent meg a kítűnő TotalCar autós portál honlapján. Arról értestik az autóbarátokat, hogy a kínai Great Wall autógyártó az észak-bulgáriai Lovecsben megkezdte az első EU-n belüli kínai autó gyártását. A 8200-12800 euró közötti árú autók mellett hamarosan terepjárók, és egy közepes méretű sedan is készül majd.

Mért fontos mindez gazdasági szempontból? Mert kitűnően illusztrálja, hogy már Kína sem az úgynevezett kínai modell híve. Így nevezik ugyanis - tévesen -azt a gazdasági stratégiát Kelet-Európában, amikor egy adott ország az alacsony hozzáadott értékű alacsony bérezésű munkaerejével kíván nemzetközileg versenyezni. A valóságban azonban jobb lenne ezt ma már mondjuk bangladesi modellnek nevezni.

A kínaiak egyre magasabb technológiai színvonalon versenyeznek a világgazdaságban. A Great Wall mellett a kínaiak vették meg a svéd Saab autógyártót. Moszkva és Kiev utcáin már ma megszokott látvány a kínai autó. Az IBM megvásárlása után Lenovo néven gyártják a számítógépeket. A Benq és HTC mobiltelefonok ismerősen csengenek. A kínaiaknak már saját űrprogramjuk is van. És mindezt nem külföldi tranznacionális cégekre alapozva, hanem a saját vállalataikra.

Kína tehát a valóságban ugyanazt a fejlesztőállami utat járja be, mint előtte Japán vagy Korea. És meg is van az eredménye. Kínában ma már több százmillió ember él olyan életszínvonalon, ahogy a magyarok többsége csak szeretne.


Cimkék: Kína
Megosztás
14 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

2. Kiss. Gergő 2012-04-22 13:36:47
Hello!

Mostanában nézegettem Prof. Lang hongkongi közgazdász videóit és ezek tanulsága szerint a kínai gazdaság szerkezete teljesen más, mint amelyet itt nyugaton a közfelfogás sejtet.
így tehát: a produktív feldolgozóipari szektor a GDP nem túl jelentős részét adhatja, míg a fő összetevőt (70%) a gigantikus, nehézkesen megtérülő, vagy teljesen improduktív, nem piaci alapon tervezett állami infrastrukturális beruházások adják, ahol a kvázi rabszolgamunka mindennapos. Emellett a prof, egy jövőbeni a Szovjetúnióéhoz hasonló összeomlást vizionál- hacsak...
Egy videó a sok közül:
www.youtube.com/watch?v=p9v5lh4rRX0 />
Ha ezt nézzük, akkor Orbánék hagymázas látomásai a közmunkáról (tömeges stadionépítés, parlagfűirtás bruttó 40 ezerért stb.) nagyon is párhuzamba állíthatók azzal, ami a kínai gazdaságban zajlik.
1. bankár 2012-04-11 10:43:16
Merre jártál, kedves Pogi, hogy ilyen sokáig nem írtál?
Ami Kínát illeti, gratulálok a fejlődéséhez. :)
A magas hozzáadott értékekről pedig egy szabolcsi, vagy borsodi putri lakó előtt kell előadást tartani. Csak aztán jó, ha utána elég gyorsan tud elfutni az ember. :)

Szóljon hozzá!

Blogleírás

Pogátsa Zoltán blogja a globális gazdaságról, az Európai Unióról és benne Kelet-Közép-Európáról.

Pogátsa Zoltán

Cimkefelhő

Egyesült Királyság, , önkormányzatok, szociálpolitika, IMF, jegybank, infláció, Szlovénia, Szlovákia, csehország, Olaszország, Kína, KAP, Ausztria, költségvetés, Németország, Orbán, foglalkoztatás, Románia, Svájc, nagyvállalatok, Offshore, USA, Horvátország, Norvégia, adók, neoliberalizmus, bankrendszer, Izland, szocializmus, fenntarthatóság, EU, piac, Thatcher, Chile, élelmiszerárak, Lengyelország, eurózóna, Görögország, Északi Modell, Svédország, Írország, Finnország, D-Korea, romák, olaj, megszorítás, válság, nyugdíj, Barroso

Keresés

Blogértesítő - Pogátsa Zoltán

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről

Hirdetés